Naam:
Locatie: Suita-shi, Yamate-cho 3-3-1, Osaka-fu, Japan

Voor mijn vrienden overal op de wereld, mijn gsm-nummer is 080 6135 5903. Als ge vanuit het buitenland belt, valt de eerste nul weg en plaatst ge der 0081 voor. Zo simpel is dat. Voor mijn collega's in Japan, mijn gsm-e-mail adres is michaelfranssen@ezweb.ne.jp aangesloten bij au Kiddy...

maandag, april 16, 2007

Jaja, veel te lang geleden...

Gegroet beste allen,

Het is een hele tijd geleden dat ik nog iets van mij heb laten horen, en ik wil u mededelen dat ik nog steeds leef! Dat als eerste. Als tweede wil ik kwijt dat die maand samen met Saartje in Vietnam superchemiefantaweldigeindefabelozig was! Waarschijnlijk (zeer zeker!) de plezantste maand in mijn leven! Na een half jaar zonder mijn liefste, was het samenzijn nog fijner als ooit tevoren, en dat hebben we goed gemerkt ook. Die maand is voorbijgevlogen! (en allemaal te lezen op de blog van de 3 avonturiers.

Excursie naar de Japanse overheid

Vlak voor ik vertrok ben ik op eendaagse trip gegaan naar Tokyo met Akira (een kerel die ik op de liftreis heb ontmoet en die in een ministerie werkt). Hij heeft mij rondgeleid in de overheidsbuurten en we zijn zelfs binnengegaan in het ministerie van economie (waar we een gesprek hadden van een uur lang ofzo over mijn eventueel thesisonderwerp 'administrative guidance', met een van Akira's vrienden van vroeger), dan zijn we naar zijn eigen ministerie gegaan en weer met enkele collega's gebabbeld. Als laatste was de trip naar het parlement, waar ik door een vriend van hem persoonlijk ben rondgeleid door heel het gebouw en waar we samen gelunched hebben. Dit was zonder meer een geweldige ervaring! En daarenboven is mijn (theoretische) kortzichtige kijk op 'administrative guidance' toch een pak verbreed geworden door de verschillende punten die er bij komen kijken, waar ik nog helemaal niet aan gedacht had. Een beter praktisch zicht op de zaken. Geweldig! (het klinkt allemaal wat vaag, ik weet het, maar als ik het allemaal moet uitleggen, dan is mijn thesis al zo goed als klaar)
De avond afgerond met een pintje met de vrienden in Tokyo!

De lessen beginnen terug!

Dan een heerlijk maandje in Vietnam, en terugkomen in het (eenzame) koude Osaka. Daar hebben ze er ook geen gras over laten groeien. Nieuwe plaatsingstest en het (reeds lang voor die test besliste) resultaat is 'level 4 en 5'. Beetje ontevreden over de level 4, maar blijkt nu uiteindelijk dat level 4 moeilijker en beter is dan level 5 door de betere leerkrachten. Dus mijn studiepakket van dit semester is geworden: ingeschreven: japans level 4 en 5, business japanese, japanse geschiedenis (waar we slechts 3 onderwerpen behandelen: comfort women, pearl harbour en hiroshima) en een recht-seminarie met de japanse studenten samen (dus volledig in het japans...). Niet ingeschreven doe ik ook nog japans level 6, japanse geschiedenis (zelfde les als de ingeschreven, maar dees is dezelfde inhoud, maar gegeven aan japanners in het japans, dus dan ken ik de manier van discussieren en tegelijk hun mening over toch wel gevoelige onderwerpen...), en het 2de deel van japanse politiek (wat ook administrative policy inhoudt, mijn thesisonderwerp...).
Verder ga ik ook nog Nederlandstalige les geven aan de 2 Kandai-studenten die volgend jaar naar Belgie komen, Daiki en Mitsui.
Dus we kunnen weer veel bijleren dit semester! Woehoew!

De bloemetjes (flower power :), jaja ik ben een waaghals!)

Even vermelden dat de kersenbloesems vorig weekend en het weekend ervoor in volle bloei stonden, en dat heeft geleid tot picknicken onder de bomen (花見, hanami) met veel bier en vertier (en een enkele naakte, dronken jap); en tot een uitstapje naar Kyoto, Arashiyama met heel mooie foto's tot gevolg. Die volgen later nog wel!

Hier ga ik het bij laten tot nu toe, het is een beetje korter als anders, maar ik heb niet zoveel tijd (en goesting) om nog eens 19 blz te besteden aan 1 blog :). De volgende blog gaat een zeer controversiele zijn, het gaat gaan over de vraag: "Is de Japanse cultuur racistisch?"
De dorm heeft zich weer van zijn beste kant laten zien en ik wil dit gebeuren even uitleggen en analyseren. Wordt plezant!

Gegroet,

Michael, (helaas) terug vanuit Osaka, Japan

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

ah controverse in Japan

ik kijk er al naar uit
aangezien we al zo lang uw blog hebben moeten ontberen

ik had ook nie gedacht dat mn kaartje zou aankomen, en ben dus bij deze aangenaam verrast, dankuwel Japan

en trouwens, voor ik het vergeet :
MUAHAHAHAHAHAHA, ik ben eerst

Yuujou, danku mn gele vriend

d

16 april, 2007 21:54  
Blogger Yoris said...

er leeft er daar nog eentje in kansai :)

17 april, 2007 21:55  
Anonymous Anoniem said...

joink!
ben weer te laat
snelle danny toch
niet alleen ros, maar ook snel! wat een combi!

hm, precies wel een vrij ingewikkeld thesis-onderwerp? klinkt interessant....keep me posted

soit tot de volgende comment! (of mail)

ekjiraM

ohja
danny, before i forget.... veel succes met uw examen morgen & what about BOOMBIP?

22 april, 2007 17:55  

Een reactie posten

<< Home