Naam:
Locatie: Suita-shi, Yamate-cho 3-3-1, Osaka-fu, Japan

Voor mijn vrienden overal op de wereld, mijn gsm-nummer is 080 6135 5903. Als ge vanuit het buitenland belt, valt de eerste nul weg en plaatst ge der 0081 voor. Zo simpel is dat. Voor mijn collega's in Japan, mijn gsm-e-mail adres is michaelfranssen@ezweb.ne.jp aangesloten bij au Kiddy...

woensdag, oktober 25, 2006

Technologie in Japan

Geachte lezer,
Bij deze zou ik het aloude cliche-beeld over Japan willen doorprikken! Voor ik naar hier kwam had ik namelijk tal van verwachtingen. Ik zou bijvoorbeeld een laptop meenemen om al dan niet op de kamer een draadloze internetverbinding te verkrijgen. Draadloos was wel het minste wat ik verwachtte van dit zogenaamd Oh-zo-ontwikkelde land.
Ik nam mijn eigen bankkaart en een mastercard mee in de veronderstelling dat alom gebruikt wordt. Wie betaalt er tegenwoordig ook nog met echt geld???
Ook had ik op zijn minst verwacht dat de meeste zaken over internet moesten geregeld en betaald worden, zo niet dat er een gemakkelijke manier is om het te regelen.
Geld afhalen dacht ik dat geen enkel probleem is!
Hadden ze me daar even liggen!
Man man man. Ze mogen dan wel een sproeier hebben op de WC, maar de technologie die hier wordt gemaakt en bedacht, wordt hier niet gebruikt! Internet is een luxeproduct. Als ge het op kot wilt, kost het u 50.000 yen (333,3333333 euro) voor 6 maanden. En dan is het traag...
Een 2de zaak is geld afhalen. Met mijn Maestro-kaart is het miserie. Op zon- en feestdagen en 's nachts zijn dus de ATM's gesloten (en natuurlijk van de paar keer da ik geld nodig had, was het zon- en feestdag of 's avonds), en dus verschrikkelijk als ge geen baar geld op zak hebt. Zelfs in de Mc Donalds kunt ge niet met kaart betalen. Dus voedsel moet ge dan in de nachtwinkel gaan kopen... Onwaarschijnlijk!
Het was trouwens een miserie om mijn telefoonrekening te betalen. Eerst dacht ik dat het een heel erg handig systeem was omdat ge in eender welke supermarkt (コンビニ) de rekening kunt betalen (die zaken zijn ook 24 op 24 open). Maar hoewel die winkel Mastercard accepteert, is het onmogelijk om de telefoonrekening te betalen met die kaart. Dus eerst geld afhalen. En dan naar die winkel teruggaan. Heerlijk efficient!
Eens ge het weet en u deraan aanpast allemaal geen probleem! Maar in Belgie gaat het er toch wel een pak efficienter aan toe en we gebruiken de technologische snufjes. We maken ze wel niet, maar we gebruiken ze wel. Hier dus het omgekeerde... Laten we ze maken, en duur verkopen in eigen land, zodat niemand ze koopt! Hier mag ik wel niet veralgemenen. Entertainment-artikelen (vermaak en dus uiteindelijk vrij onbelangrijk) zoals iPod, fototoestel, ed. zijn goedkoper als in Belgie! En ook meer in gebruik. Maar ik maak hier vandaag het onderscheid tussen die entertainment-producten, en technologische snufjes die het leven ook effectief gemakkelijker maken. Zoals met kaart betalen in de Mc Donalds...
Dus als ge dacht dat Japan technologisch een stapje voor is op Europa, dan moet ik u teleurstellen en terecht wijzen dat dit klankklare onzin is!
Gegroet
Michael uit Osaka, Japan

3 Comments:

Blogger Wim said...

ge kunt me uwen maestro in de post aan die automate geld afhale, wel maar beperkt tot 500€ per dag ofzo, en et kost denkik 7-8€ per transactie.

voor de rest amuseer ik me alty wel om dezen blog te lezen :D

et beste nog,

Wim (erges in matsumoto)

25 oktober, 2006 18:25  
Blogger Annelies Kusters said...

zijn wij ni de enige die zich verbazen over de onefficientie van buitenlanders

(hier al een maand lang gesukkel om internet te verkrijgen, nu hebben we het en werkt het niet. duh.)

26 oktober, 2006 01:13  
Blogger danny said...

het is lang geleden dat ik em nog gehoord heb, maar daar was ie dan opeens, tijdens een grote kanpai met Asahi Super Dry, elke japanner roept iet japans, en onze michael voegt er zijn "HALLEEEZ" aan toe.

heerlijk

d

30 oktober, 2006 02:01  

Een reactie posten

<< Home