Naam:
Locatie: Suita-shi, Yamate-cho 3-3-1, Osaka-fu, Japan

Voor mijn vrienden overal op de wereld, mijn gsm-nummer is 080 6135 5903. Als ge vanuit het buitenland belt, valt de eerste nul weg en plaatst ge der 0081 voor. Zo simpel is dat. Voor mijn collega's in Japan, mijn gsm-e-mail adres is michaelfranssen@ezweb.ne.jp aangesloten bij au Kiddy...

zondag, oktober 01, 2006

Vakken, Kalligrafie en Nomihoudai

Hier ben ik dan weer. Deze week was een goede week. Eerst en vooral heb ik erg interessante lessen. Om te beginnen, Japanese economy. Deze les lijkt vrij exact overeen te komen met het vak economische ontwikkelingen, vorig jaar gedoceerd door prof. Vanoverbeke. Ik heb besloten dit vak toch te nemen omwille van 2 redenen. Een eerste is omdat het mij interesseert en er de Japanse versie van wil horen. Ik wil weten wat een Japanner zal antwoorden op mijn gewiekste vragen. Een tweede redden voor dit vak, is omdat er voor de rest mij ni veel interesseert. En ik zit ten slotte niet voor niks in het Economische deel van Japanologie.
Een volgend vak wat boeiend is, is Japanese Law. Wa gaan de geschiedenis van het Japanse recht bekijken en zien tot wat het is geworden. En dan topic per topic bekijken wat het recht zegt en wat de Japanners ervan denken. Zoals de grondwet, geloof, art. 9 (renunciation of war) en dergelijke. Ook heeft de prof weten te regelen dat we een Criminele rechtzaak kunnen bijwonen. Daarna een gesprek met een rechter, en voorts nog wat belangrijke rechtsgebouwen gaan aanschouwen. Afsluitend met een kleine ‘drink’ in een of ander café. Coole kerel die prof.
Business Japanese is heel interessant omdat we daar aangeleerd krijgen hoe te reageren in bepaalde omstandigheden in een Japans bedrijf. Super gedetailleerd natuurlijk. Bijvoorbeeld hoe we een telefoon moeten beantwoorden. Inclusief dat het hoort te gebeuren met een rechte rug en het notitieblokje vlak langs de telefoon. Heel leerrijk in elk geval…
Voor de Japanse lessen, is er een perfecte regeling gekomen. Mijn medestudenten in Level 3 vonden (op 2 of 3 uitzonderingen na) het handboek te gemakkelijk, en we hebben een nieuw handbook gekozen. Het boek wat ze vorig jaar in Level 4 hebben gehad. Al bij al, zit ik dan toch in Level 4, in zekere zin. Het is toch al niet meer zo gemakkelijk als het vorige. Dit is ook veel herhaling, maar kanji en woordenschat zijn talrijk. Dan zal ik mij daar maar aan optrekken.

Mijn nieuwe hobby, zijnde Kalligrafie, is denk ik de beste beslissing die ik in Japan heb genomen tot nu toe. Erg plezant. Mijn senpai heft mij 4 tekens gegeven die ik voor de rest van het semester moet inoefenen. Zijnde 大器晩成 , wat wil zeggen: ‘Grote talenten bloeien laat.’ Hij heeft zelfs mijn naam ge-kanji-tiseerd. Mijn artiestennaam is vanaf nu ‘ 美波恵流 ’. Het wordt uitgesproken als Mihaeru. Normaal in het Japans is het Mihyaeru, maar voor de hya is er helaas geen kanji beschikbaar. De betekenis van mijn naam is 'Beautiful wave, blessing stream'. Mooi he?! Ik ben water...

Ook het het uitgaan was behoorlijk geslaagd. 2 maal Nomihodai. Normaal zouden Jun en ik de donderdag ene gaan doen. Maar hij kon even goed de woensdag. Dus aangezien ik donderdag een vrije dag heb, is het ideaal om de woensdag te nemen. Jun kwam weliswaar van zijn werk en zat er blijkbaar een beetje door, dus deed geen Nomihodai. Geen erg, hij was na 2 pinten toch al zat :). Ook mijn spreekvriend Kaam, de Thai is meegekomen. Toffe kerel. Ge ziet het alleen al aan zijn gezicht dat het een toffe gast is. De eerste is dus Jun na de 2 pinten, en de tweede foto is Kaam, de immer vriendelijke Thai.
Zoals ge kunt zien had ik mijn Fakbar Letteren Afzuip - T - shirt aan. Dat was niet voor niks. Het was immers al een tijdje geleden voor een Nomihodai, dat ik er erg veel zin in had. Ik was blijkbaar niet de enige. De totale groep die dag was 18! Een nomihoudai met 18. Natuurlijk kon het cafe dit niet volgen, dus degeen die het meeste aandrong, kreeg de meeste pinten. Maar ze hebben er een dikke aan verdiend en ik heb me goed geamuseerd. Na de Nomihodai zijn we der nog een gaan drinken in GB's, Standing Bar en Moon bar. Een leuke avond. Het naar huis keren was nog het leukste. David en ik zijn onderweg een paar verkeerskegels tegengekomen. 2 dronken kerels met verkeerskegels geeft veel plezier en de volgende foto's...

Zelfs de volgende dag hadden we er nog plezier van...


De plaats die we hadden gekozen was dus het sportterrein van de plaatselijke middelbare school. Grappig.

Die dag zelf was natuurlijk een rustige dag met beetje rondhangen hier, een beetje daar, en msn'en met het thuisfront en Saartje.

Vrijdag zijn we met een veel kleinere groep nogmaals gaan Nomihodai'en. Deze keer met de de echte oorspronkelijke Nomihodai-groep, mijn drinkebroeders in Japan. Jammer dat het allemaal buitenlanders zijn, maar de Jappen gaan niet zo veel op stap en kunnen er ook niet zo goed tegen. (Jammer genoeg) Maar eens Nomihodai aan de gang, gaat ieder zijn eigen weg in het ontmoeten van Japanners en de taal in te studeren. Uiteindelijk de beste manier om het gewone volk te leren kennen.

Van links naar rechts zijn het: Dan (USA), James (UK), ik (Belgie), de jap hoort er eigenlijk ni bij, Brian (USA), Phil (USA) en Alisdair (UK).

Leuke bende. Met deze mensen ga ik dus op stap, Met de Thai en vele mensen van kot oefen ik mijn Japans. Vreemd dat het met een Thai is, maar die studeert al 10 jaar de Japanse taal en het is zijn 2de jaar als buitenlandse student. Praat dus vloeiend Japans en kan beter beleefd spreken dan een doorsnee Japanner. Zijn thesis gaat over het beleefd taalgebruik.

Voorts amuseer ik mij nog steeds op toilet, en in bad. En natuurlijk daarbuiten ook...

Gegroet

Michael in Osaka, Japan

6 Comments:

Blogger Yoris said...

Supercool! Mijn t-shirts raken bekend in heel Japan! (Nuja, Osaka en Matsumoto...)

Ik heb je nummer en ik stuur je wel eens een mailtje zodat je die van mij ook hebt!

Amusement nog!

03 oktober, 2006 14:51  
Blogger Rob M. said...

go michael!

04 oktober, 2006 01:35  
Blogger Rob M. said...

voor meer infoe, bezoek trouwens www.lostinbristol.blogspot.com of www.naarengelandvaren.blogspot.com

04 oktober, 2006 20:50  
Blogger danny said...

mushi mushi mig

blijven documenteren als ge beslist nog eens met japanse kegels te spelen.
fijn dat ge het zo goed met onze gele vriendjes kunt vinden, al kon ge dat hier ook al.
voorstel naamkeuze post-studentenvereniging: Nomihodai

お大事に
odaiji ni

danny

06 oktober, 2006 05:23  
Blogger maaikeroelandsaartje said...

Heelaaaaa!
Amai man, gij zijt hier nogal boeken aan t schrijven... We doen ons best om t allemasal te lezen binnen onze tijd (en budget :-)!
Hier ist natuurlijk heel schoon, ma ge zult de details wel krijgen van saartje en onze blog (die iets bescheidener is ;-)
In elk geval, ik kijk er al enorm naar uit dat ge afkomt, cambodja is naar t schijnt belachelijk goedkoop (7 baht voor een pakske sigaretten...), en ze spreken er soms frans ofzo (jippie!!)
Amuseer u daar nog, en tot de volgende!!!!
R

11 oktober, 2006 15:59  
Anonymous Anoniem said...

Amaai, zo zalig allemaal! Echt tof om uw belevenissen daar te lezen.. Ik zou zo zeggen: amuseer u nog kostelijk en vooral, geniet ervan!
You go!

Ah en eum, ziet dat uw lever nog een beetje intact is, als ge terug naar België keert.. Nomihodai ahoi!

31 oktober, 2006 02:02  

Een reactie posten

<< Home